דירה חדשה מקבלן? לא מציאה!

דירה חדשה מקבלן? לא מציאה!

בחודשים האחרונים, יותר מתמיד אני מנסה למצוא יתרון אחד בולט בקניית דירה חדשה מקבלן. במסגרת עבודתי השוטפת בליווי רוכשי דירות הסובלים מליקויי בניה בדירתם, אני מוצא את עצמי במרבית הזמן רק מנסה לנחם ולעודד את אותם רוכשים המרגישים מרומים, ומקופחים, הרבה בגלל הנכס שקיבלו, אבל בעיקר בגלל היחס המשפיל מצד חברות הבנייה.

השאלות שצריך לשאול

טרם רכישת הדירה החדשה יודעים במשרדי השיווק ומכירות הדירות לצייר דמיון שאינו קרוב כלל למציאות. הדמיות תלת מימד, משרדים מפוארים, וסוכני מכירות מנוסים מצליחים לחדור לראשו של רוכש הדירה ולהעביר אליו את הפנטזיה בתפארתה. היציאה מפגישה כזאת מצליחה לעוור את אותם רוכשים עד כדי כך שהם לא בודקים את הדברים הבסיסיים טרם הרכישה:

* מי הקבלן המבצע?

* היכן ממוקם אתר הבניה?

* בדיקה התב”ע המקומית והפיתוח הסביבתי?

בהרבה מאוד מקרים משרדי המכירות אינם ממוקמים כלל בשטח שבו עתיד להיבנות הבניין, ובפעם הראשונה שרוכשי הדירות מגלים שהמרפסת שלהם פונה לבית עלמין או מסילת רכבת זה כבר מאוחר מידי עבורם, כמו כן הרבה מאוד רוכשים קונים את הדירה מיזם שהוא לא משמש גם כקבלן המבצע הבונה עבורם את הדירה, סריקה קטנה בגוגל ובדיקת אודות הקבלן המבצע עלולה להוות תפנית משמעותית בהחלטת כדאיות העסקה מצד רוכש הדירה.

“מדינה של קבלנים”

רוכשי הדירות סובלים מהתופעה הקיימת והמתפשטת שאני קורא לה “מדינה של קבלנים”, וההליך לרוב הוא כזה:

התופעה הזאת בה כל קבלן משאיר לעצמו אחוזי רווח בכיס ומגלגל את האחריות לקבלן אחר הן הסיבה העיקרית להיווצרות ליקויי בניה, כל קבלן רוצה למקסם את רווחיו, כולם רוצים לאכול מאותה עוגה, אך מה לעשות שהעוגה לא תמיד מספיקה לכולם? כאן כבר מתחילים לחסוך וזה בא לידי ביטוי בשיטות עבודה לקויות, כח אדם זול ולא מקצועי, וכמובן היעדר גורם מפקח ומנהל חיצוני שיאכוף את הליך הבניה.

כאילו שלא הספיק לרוכשי הדירות ההליך המתיש של רכישת הדירה מקבלן הטומן בחובו ספיגת מדדים, שינויים, עיכובים, נדידה במגורים זמניים ועוד תנודות קיצוניות במצבי הרוח, נאצלים אותם רוכשים רגע לאחר קבלת המפתח להתמודד עם ליקויי בניה שמוערכים בעשרות אלפי שקלים.

מהשלב הזה מתחיל לו פרק חדש בחיים, “המרדף אחר הקבלן”:

מידי יום אנו נקראים לערוך בדק בית במספר דירות חדשות ברחבי הארץ, הממצאים מחרידים, והליקויים הופכים להיות יותר מהותיים להמשך קיום חיים סבירים בדירת המגורים.

אבל את רוב הקבלנים זה לא ממש מעניין, רגע אחרי שהם מוסרים את המפתחות, ולמעשה מקבלים את התשלום האחרון עבור הנכס, הם מתחילים להתעלם מפניות הדיירים בכל נושא הקשור לליקויי הבניה, הם מודעים לכך שאותם דיירים לחוצים להיכנס לדירתם החדשה, והם מנצלים את המצב באופן שיטתי ומנוסה.

המצב הנוכחי הוביל לכך שכיום אלפי רוכשי דירות חדשות בישראל נמצאים בהליך משפטי מול אותם קבלנים. סיפור שלא נגמר…

 

שלום ארבלי

מתן ביקורת מבנים