אחריות הקבלן כלפי רוכשי הדירה והקשר לבדק בית

אחריות הקבלן כלפי רוכשי הדירה והקשר לבדק בית

בדק בית הינו ביטוי שהפך להיות מטבע לשון, המקור של הביטוי בדק בית בא להראות שיש צורך או שנעשו בדיקות מדוקדקות ויסודיות עד לקבלת התוצאה בין אם היא חיובית או שלילית. בדק בית במקור מתייחס לזמן שיש לבעל הנכס או לקבלן שבנה אותו אחריות לגבי הליקויים לתקופת זמן זו קוראים שנת בדק. אין הכוונה לכל הליקויים יחד ולתקופה אחידה אלא לכל סוג של ליקוי יש תקופה שונה של אחריות מטעם הקבלן. החוק מחלק את זה ל 2 כלומר יש תקופה שנקראת ” תקופת בדק ” לדוגמה ברצוף התקופה היא בת שנתיים שלאחריה מתחילה תקופת האחריות שהיא בת 3 שנים. חובת הדיווח לליקויים בשנת הבדק מוטלת על בעל הנכס למרות שבוצע בדק בית לפני הרכישה ומחובתו של הקבלן לתקן את הליקויים באופן מיידי, לעומת זאת בתקופת האחריות חובת ההוכחה מוטלת על בעל הנכס ועל הקבלת לתקן בתקופת האחריות.

מי אחראי על מה ולכמה זמן?

ראשית חשוב לציין כי לכל בית חדש מקבלן יש את אחריות הקבלן עליו ובדק בית בא למצא ליקויים בו, האחריות של הקבלן ושנבדקת על ידי בדק בית מטרתה לתת לרוכשים דיור איכותי, אסטטי, ובריאותי. תקופת הבדק היא הזמן מרגע קבלת הנכס ועד תום התקופה כאשר התקופה משתנה מסוג ליקוי אחד לאחר. להלן פירוט הליקויים ותוקף תקופת הבדק:

חיפויי חוץ – כל סוגי החיפויים וביניהם טיח, שליכטה, בריקים וכדומה למשך 7 שנים

סדקים – מגבלת רוחב הסדק מינימום 1.5 מילימטר בקירות, ואזורים שאין עליהם מעמסה למשך 5 שנים.

נזילות, צנרת, דלוחין, ביוב, מרזבים – כל מה שעלול בדק בית לזהות שיכול לגרום לנזילה, רטיבות או לחות למשך 4 שנים.

ריצוף, חיפוי פנימי – הכוונה לשקיעת ריצוף, שחיקה וכדומה שגם הם יכולים להתגלות בבדק בית כנובעים ממקור של נזילה למשך 2 שנים.

איטום – קירות, גגות, מרתפים למשך 4 שנים.

סביבת המבנה – הגינה, הפיתוח שלה שכוללים שבילים ומדרכים למשך 3 שנים.

מסגרות, אלומיניום ונגרות – כולל דלתות חלונות ומשקופים בין אם הם עשויים מחומרים כגון עץ, אלומיניום ופלסטיק למשך 2 שנים.

גיליתי ליקוי ולא דווקא בעקבות בדק בית מה עכשיו?

נניח שמצאתם ליקוי בנייה לא בשל בדק בית לדוגמה נזילה בצנרת המים ראשית עליכם לוודא כי זה נחשב בהגדרתו כליקוי, יתכן כי נזילה זו לא נובעת מהתקנת אינסטלציה לקויה אלא בגלל ברז תקול. לאחר שאבחנתם את הבעיה ומקורה עליכם לבדוק האם אתם עדיין בשנת הבדק, כאמור שנת בדק לצנרת אורכה 4 שנים, אם כן אז פנייתכם לקבלן חייבת להיענות בהקדם ולהיות מטופלת, אם הנזילה יצרה נזק היקפי כלומר בעיות בצבע, רטיבויות, הרס ריהוט אתם צריכים לערב בדק בית על מנת להוכיח כי מקור הנזק אכן הוא הבעיה, לאחר מיכן עליכם לפנות לחברת הביטוח על מנת לתבוע את אותם נזקים. למי שיש משכנתא יכול לתבוע את ביטוח המשכנתא, יחד עם זאת יש תוספת של 3 שנות אחריות לאחר שנת הבדק שבהם ניתן גם לתבוע מהקבלן לתקן נזקים.