קונים בית חדש?, תבדקו!

קונים בית חדש?, תבדקו!

ישנם כמה מהלכים בחיים שנחשבים גורליים או לפחות שמשפיעים עלינו בצורה משמעותית. אחד הדברים האלו הוא רכישת בית. המהלך המשמעותי הזה כולל בחובו אלמנטים ומשתנים רבים וללא בדק בית לא נוכל לדעת עד כמה ההחלטה שנו נכונה או לא. בדק בית בא לתת לנו חוות דעת מקצועית ומדויקת לגבי מצב הנכס שלנו לפני שנרכוש אותו, לרוב ההחלטה על רכישת בית זה או אחר נובעת מבדק בית שנעשה. מעבר לבדק בית שמובן כי חייבים לבצע ישנה גם חשיבות רבה למבצע עצמו כלומר מי החברה שמבצעת את הבדיקות.

לא כל אחד בודק כמו כל אחד

ישנם לא מעט חברות שמבצעות בדק בית, ההבדל ביניהם לרוב יהיה בעובדה שהם מתווכים או מבצעים, המתווכים לרוב יענו לכם על הצרכים אולם העלויות יתכנו שיהיו גבוהות יותר הסיבה היא שלא הם בעצמם מבצעים את הבדיקה אלא שוכרים צד שלישי, מכאן ישנם פערי תיווך, יהיו חברות שמעסיקות את הבודקים ולכן המחירים יהיו נמוכים יותר, אולם אין הדברים אומרים כי התוצאה תהיה איכותית פחות, לא אחד אפילו עדיף להעסיק בעלי מקצוע חיצוניים. בסופו של תהליך בדק בית מתקבל דוח אחד ארוך ומקיף, הדוח מכיל את רשימת הליקויים שהתגלו בעת הבדיקה, ליקויים אלו לעיתים יראו כזניחים אולם הדוח מחלק וממיין את הבדיקות לפי נושאים ומדרג אותם לפי סדר עדיפויות ורמת החומרה שלהם. בבדק בית ניתן לראות שנבדקים תוכניות הבית בהשוואה למה שנבנה בפועל, אפילו עמודים נבדקים ונמדדים על מנת שיהיו במקום הנכון ובזווית הנכונה, קווי הביוב והניקוז ביחד עם מערכת הצנרת גם הם נבדקים בבדק בית ולעיתים עם החמרת יתר, ישנם 2 ליקויים שמוגדרים חמורים ביותר ושלא תמיד ברי תיקון, הראשון הא מערכת האינסטלציה וצנרת המים, במקרים מסוימים הנזקים שנגרמים בעקבות נזילה או פיצוץ יכולים לגרום להרס רחב ובעל השלכות רבות, לדוגמה פיצוץ בצנרת תחת הרצפה וזרימה בטווח ארוך יכולה לפעור "בולען"  או לגרום לבית לאבד מיציבותו, הנזילה או ההצפה שתהיה מעל האריחים גם לה יש השלכות ארוכות טווח בצורת עובש על הקירות, התנתקות טפטים או פנלים ועוד. הליקוי החמור השני שמתקלה לא אחת בתהליך בדק בית הוא בעיות בעמודי המבנה, סדקים מעידים לא אחת על בעיות ביציבות או על תנועתיות המבנה כולו, הבדיקה חייבת להיות יסודית ומקיפה.

שמאי מקרקעין כחלק מבדק בית

לא אחת כאשר עומדים לפני תביעת הקבלן המבצע משתמשים בדוחות בדק בית על מנת לאמוד את היקף הליקויים. בדק בית כאמור הוא רשימת תקלות ובעיות ואילו שמאי מקרקעין למעשה מתמחר את הליקויים הלכה למעשה, כל סעיף בבדק בית מקבל מחיר שאיתו ניגשים לבית המשפט. הקשר בין שמאי מקרקעין למהנדס הבנייה הוא הדוק ומשולב יחד, רק כך ניתן לאמוד את היקף הליקויים.