קניתם בית? אל תקחו מפתח לפני שבדקתם הכול!

קניתם בית? אל תקחו מפתח לפני שבדקתם הכול!

אין כמו ההתרגשות של כניסה לבית חדש אפילו אם הוא יד שנייה , ההרגשה מרקיעה שחקים אולם יחד עם כול ההתרגשות מומלץ לעצור רגע ולשים לב למה שקורה בעצם. ראשית אתם אמורים לקבל מידי הקבלן מפתחות לבית החדש שלכם ומשם אתם בכרשותכם. אולם לא אחת קורה כי יש ליקויי בנייה או חריגות שעלולות להוות בעיה רצינית בעתיד. לכן ההמלצה הגורפת היא לתת למומחה מטעמכם לבצע בדק בית. בדק בית הנו מכלול בדיקות שבהם בוחנים את הבית בקטגוריות שונות כגון תאימות לתכניות, אינסטלציה, ריצוף ועוד.

מה בודקים בבדק בית ועד כמה זה חשוב?

כאמור בדק בית בוחן את הנכם בקטגוריות שונות, בראש ובראשונה בודקים את מידות הבית בהתאמה והשוואה לתכניות המקור שהוגשו. לא אחת מוצאים טעויות בחישוב השטח ומגלים פערים בין הקיים לתכניות. בדיקה נוספת היא בדיקת איטום, חשוב לוודא שהאיטום בוצע כראוי אחרת בחורף נגלה נזילות וחדירה של מים לבית. גם הריצוף נבחן ונבדק בצורה יסודית, ליקויים שעלולים להתגלות בריצוף כגון שיפועים הפוכים או אי איטום על ידי רובה, אלו עלולים לגרום לבעיות בעתיד. יש קטגוריות רבות ונוספות שנבדקות בעת בדק בית ניתן להרחיב את הבדיקות הללו לנושאים רבים אחרים כגון בדק בית לשכנים, לאוכלוסיה מסביב ועוד, אולם דק בית לבית עצמו מהווה חשיבות רבה מכיוון שכאן תוכלו לדעת מצד אחד אם באמת אתם מקבלים את התמורה הנכונה לכספכם ומצד שני של תמצאו את עצמכם עם ליקויים או בעיות שיאלצו אתכם להוציא כספים נוספים, אולם בדק בית מהווה את הקביעה הנחרצת לגבי האחריות לטיפול באותם ליקויים, מכאן החשיבות שיש לבצע בדק בית מקיף ומקצועי לפני הכניסה.

האחריות על הליקויים, של מי היא?

ראשית נדגיש ונבהיר כי חובתכם להזמין בדק בית מקצועי, רק כך תבטיחו לעצמכם את הכניסה לבית ברגל ימין. יחד עם זאת מומלץ לוודא שקיים בחוזה סעיף שמאפשר זימון בדק בית לפני הכניסה או בשלב שנקרא ” פרוטוקול ראשוני” חשוב לציין כי יש לא מעט קבלנים שמונעים ולא מאפשרים ביצוע בדק בית ואז מה שקורה הוא שמזמנים את הבדיקה ל“פרוטוקול שני” שהוא למעשה המעמד של מסירת המפתח, אז הנכס מבחינה חוקית עובר לבעלות הרוכש ולקבלן אין אפשרות למנוע את הבדיקה. הליקויים שמתגלים נרשמים בדוח מיוחד שמוגש לקבלן על מנת שיטפל בו. חשוב להבהיר בנוסף שאת ביקורת בדק בית יש לבצע לפני הכנסת רהיטים או כול ציוד אחר. כך תמנעו מהקבלן לטעון שליקוי כזה או אחר אינו באחריותו. כאשר יש הסתייגויות והקבלן מתחמק או מנסה להתחמק מאחריות ניתן להשתמש בדוח בדק בית כמסמך משפטי לכול דבר, אולם רוב הקבלנים מעדיפים להגיע לפשרה במקום לבית המשפט.