בדק בית והתנהלות מול הקבלן בזמן קבלת הדירה

בדק בית והתנהלות מול הקבלן בזמן קבלת הדירה

רוכשי דירות רבים מוצאים את עצמם מקבלים לידיהם דירה חדשה מקבלן בעלת ליקויי בניה רבים, מה עושים עכשיו? מה הדרך המומלצת להתמודדות עם הקבלן? הכל במאמר הבא…

רוכשי הדירות בישראל עוברים ייסורים רבים עד לרגע קבלת המפתח לדירתם החדשה, לצערנו ברוב המקרים רגע לאחר קבלת המפתח נאלצים הרוכשים להתמודד עם ליקויי בניה שונים, התגובה המיידית של כל רוכש היא כזו המאיימת לתבוע את הקבלן שאחראי כמובן לאותם ליקויים, אך במקרים מסוג זה רצוי לפעול בשיקול דעת על מנת לטפל באותם ליקויים ביעילות כמה שיותר מהר.

כל השלבים משלב בדק בית ועד קבלת המפתח

מרגע קבלת המפתח הדרך הנכונה לפעול מחולקת לשלבים:

השלב הראשון: בדק בית – רצוי להזמין מומחה מטעמכם שיבדוק ויסקור את מצב הדירה ויחשוף את ליקויי הבניה השונים, חוות הדעת ההנדסית חייבת להיות מדוייקת בתכניה, וחייבת לכלול את פירוט כל הליקויים הנמצאים בנכס, הטיפול הנדרש לתיקון כל ליקוי, האומדן הכספי לעלות תיקון הליקוי, ביסוס טענת הליקוי ע”י ציטוט מהתקן, צילום הליקוי (במידת הצורך), חוות דעת הנדסית שתכלול את כל הנתונים תהיה חזקה מאוד מול דעת הקבלן ותדחוק אותו בצורה מסויימת לפינה בכדי שידאג לתקן את כל הליקויים כנדרש.

השלב השני: פגישה עם אותו מומחה מטעם חברת בדק הבית,

ובחינת כל הליקויים שנמצאו ומיונם לפי סדר חשיבותם. הליקויים מתחלקים לשני סיווגים, ליקוי מהותי (שאינו מאפשר קיום חיים סבירים בבית), וליקוי אסתטי (בולט לעין אך סובל דיחוי בתיקונו). לאחר סיווג הליקויים יש לפנות לקבלן לדרוש את תיקונם המיידי.

השלב השלישי: העברת חוות הדעת ההנדסית לידיי הקבלן תוך מתן זמן סביר לתיקון הליקויים, דיירים רבים טועים במחשבתם שהקבלן ירוץ מיד לתקן את הליקויים בהתאם לחוות הדעת, לצערנו הקבלן דואג להסיר מעליו קודם כל דיירים “נודניקים”, כאלה שדואגים להציק למנהל העבודה כל יום ודורשים את תיקון הליקויים, לכן רצוי מאוד לא להיות שאננים, אלא להטריד את שנתו של אותו קבלן ולדרוש כל יום את הטיפול הנדרש לדירה.

השלב הרביעי: אם לא תוקנו הליקויים כאן רצוי להתייעץ עם עורך דין המתמחה בתביעות ליקויי בניה, עדיין לא מומלץ לגשת להליך כי זה הרבה תלוי במהות הליקויים, הזמן הסביר שניתן לאותו קבלן לתיקון הליקוי, שנת הבדק, תקופת האחריות והכדאיות הכלכלית אם לגשת בכלל לתביעה. לכן מומלץ קודם כל לשלוח מכתב התראה לקבלן לפני נקיטת הליכים ולפעול בשיקול דעת תוך התבססות על חוות הדעת ההנדסית והתייעצות מחדש עם חברת בדק הבית.

השלב החמישי נדיר אך עלול לקרות לכל אחד

השלב החמישי: זה מה שנקרא שלב ה”אין ברירה” – תביעת הקבלן בהליך משפטי, חובה להציג בבית המשפט הוכחות של הליקויים המתבססות על חוות דעת המומחה, עדות המומחה, תיעוד בכתב של פניות שנעשו לקבלן במהלך כל התקופה, הצגה מדוייקת של המקרה ע”י עורך דין המתמחה בתביעות קבלנים.

בשנים האחרונות מתרבים התיקים העוסקים בתביעות ליקויי בניה, הליך כזה לוקח שנים ולכן חשוב לפעול נכון לפני ההגעה להליך מסוג זה.

בברכה

שלום ארבלי