חברה לביצוע בדק בית, מיותר או חובה?

חברה לביצוע בדק בית, מיותר או חובה?

הרצון של הקבלנים להרוויח יותר מעסקת המכירה  מביא אותם לא אחת להקל ראש (בלשון המעטה) בבניית הבית, כל מיני קיצורי דרך הופכים עד מהרה להיות ליקויים חמורים שללא ביקורת בדק בית אתם עלולים לקבל בית עם נזקים וליקויים שחלקם לעיתים גובלים בסכנת חיים. אמנם כיום אין חובה על ביצוע בדק בית למבנה חדש או מיד שניה אך ללא ספק בזכות הביקורת הזו אתם תוכלו לדעת בדיוק מה הנכס שאתם מקבלים ועל מה אתם משלמים. מבין הבדיקות הנערכות נכללים בדיקת התאמה בין תוכניות המבנה למה שקיים בפועל, תקינות האינסטלציה, איטום ועוד. בדיקות בדק בית הן בדיקות הנדסיות שמקיפות את כלל התחומים ומטרתן להבטיח שתקבלו בית תקין וראוי למגורים.

מה הם ליקויי בניה?

רגע לפני ביצוע בדק בית כדאי שנכיר את סוגי ליקויי הבניה השונים או לפחות את העיקריים שבהם על מנת שנבין את הצורך בביצוע בדק בית למבנה שלנו.

בטיחות – ליקויי בטיחות הם מהחמורים ביותר שיש, אלו יבואו לידי ביטוי במגוון תחומים ואפשרויות החל מהתקנה לקויה של ארון החשמל ועד למעקה בטיחות שאינו בגובה הנכון.

אסתטיקה – נושא האסתטיקה הינו חשוב מאוד, ככל שהבית יהיה יפה יותר אתם ללא ספק תאהבו אותו יותר ותהנו ממנו יותר אולם לא אחת גימורים לא יפים כמו חיתוך אריחים שאינו סימטרי או ביצוט איטום בצורה לא יפה יגרמו לליקוי באסתטיות.

איכות חיים – איכות החיים הינה חשובה מאוד כאשר אתם גרים בבית, לעיתים בגלל חלון שהותקן בצורה לקויה או שיפועים הפוכים שימנעו ממי השטיפות להיגרף למקום הנכון כל אלו ועוד נחשבים לליקויים הפוגעים באיכות החיים ובזכות בדק בית תוכלו לאתר אותם ןולדרוש את תיקונם.

רשלנות – המקור לכל הליקויים הוא ללא ספק נושא ההתרשלות, לעיתים זה יהיה הפועל ש"חיפף" בעבודה והתרשל בביצוע המשימות שלו ולעיתים זה יהיה הקבלן האחראי שיבחר בקיצורי דרך כאלו ואחרים לביצוע העבודות, בכל מקרה התרשלות בביצוע העבודה מובילה לליקויים ולעיתים אלו ליקויים חמורים המסכנים חיים.

תוכניות – התאמת הבניה בפועל אל מול התוכניות מאפשרת לכם לוודא שאכן אתם מקבלים את מה ששילמתם עליו הכוונה היא שלא חסר לכם חצי חדר או ששטח הבניה בפועל מתאים לשטח הבניה וכך תדעו אם התשלום שווה ערך לתמורה.

הליקויים האלו הם חלק מסך הבדיקות הנערכות אולם הן נחשבות לעיקריות. כל אחת ממשפחות ליקויים אלו כוללות סוגים שונים ומגוונים של ליקויים הפוגעים בכם בעלי הנכס ובתחום איכות החיים, ערך הנכס ובכלל אין לכם את החשק להמשיך ולגור במבנה. כאן נכנס לתפקידו הדוח המופק בעקבות ביצוע ביקורת בדק בית, בזכות הדוח תוכלו לתבוע את תיקון הליקויים מהקבלן ישירות ובמידה והוא יתחמק או יסרב אף בבית משפט. הדוח המופק על ידי ביקורת בדק בית משמש כאסמכתא במידה ואתם תובעים.

איך לבחור חברת בדק בית?

תחום בדק בית הינו תחום מורכב המחייב מקצועיות ואחריות מצד מבצעי הבדיקות, יש לא מעט חברות שנותנות את שירות הביקורות אולם עליכם לדעת כיצד לבחור את החברה המתאימה והנכונה ביותר עבורכם. לפניכם מספר עצות שיקלו עליכם בבחירת החברה שמתאימה לכם ביותר:

וותק – וותק לא בהכרח מעיד על ניסיון אולם השילוב המנצח הוא חברה בעלת ניסיון וותק יבטיח לכם ביקורת בדק בית מקצועית ומושלמת ללא כחל וסרק

צוות – חשוב לבדק מי הצוות שיבצע את הביקורת, חשוב שיכללו מהנדסים מומחים בתחומם שיש להם ניסיון וידע בביצוע ביקורות בדק בית.

בדיקות – מה הבדיקות שהחברה מציעה? האם הם רק במבנה או מחוצה לו? האם נכללים גם שירותי שמאות? אלו ישפיעו על היקף ואיכות הבדיקות.

דוח – ביצוע הביקורת זה אחד אולם האם החברה הבודקת מפיקה עבורכם דוח בדיקה? ואם כן כמה זמן יעבור עד שתקבלו אותו? עניין הזמנים חשוב במיוחד אם אתם לפני כניסה לבית חדש או קבלת מפתח.

עלויות – נושא עלויות תיקון הליקויים הינו חשוב מאוד, ביקורת בדק בית מאתרת מגוון ליקויים ואם תקבלו הערכת שמאי על עלויות התיקון של ליקויים אלו תוכלו לבקש אותם מהקבלן המבצע או המוכר, לחילופין תוכלו לדרוש פיצוי בגובה עלויות תיקון הליקויים.